För att lyckas med årets stora kattfest behöver vi dig! Vi är ett tappert gäng huvudfunktionärer, men vi behöver fler händer och fötter under och innan utställningen. För att vi ska kunna hålla utställningar så behöver vi ER hjälp. Ju fler som kan hjälpas åt desto mindre stress och belastning läggs på de funktionärer som redan anmält sig. För att inte tala om hur mycket roligare allt blir när man är många som kan hjälpas åt!

Du behöver inte ha tidigare erfarenhet för att vara funktionär hos oss – Tvärtom är det ett bra sätt att lära känna andra engagerade kattmänniskor och lära sig hur en utställning går till. Du behöver inte ens vara medlem i Sydkatten, vi är tacksamma för all hjälp vi kan få under helgen. Du kan jobba kortare pass eller hela helgen. Vi hittar något som passar dig!

Alla som vill hjälpa till gör det helt utefter sin egna förmåga, och varje minut som du hjälper till någon gång under helgen är väldigt uppskattat. Det är mycket arbete som ska göras, allt ifrån att sortera papper till att dekorera – det finns arbetsuppgifter till alla, unga som gamla, nya som rutinerade! 

Vad kan man hjälpa till med?

Här på sidan, under anmälningsformuläret, har vi listat en del av det arbete som måste göras för att det ska bli en utställning. Om du kan du undvara några timmar någon gång under fredagen, lördagen eller söndagen så är vi otroligt tacksamma för din hjälp ♥

Anmäl dig som funktionär!

Om du är intresserad av att hjälpa till på vår utställning så fyller du i formuläret nedan. Ange gärna när du kan vara med, samt om du har eventuella önskemål på vad du skulle kunna tänka dig att göra. Vi har listat några konkreta exempel som du kan anmäla intresse till, men det behövs såklart hjälp med mer än det. Lite förklaringar till de olika uppgifterna hittar du längre ner på sidan. Du behöver inte ha några förkunskaper till någon av posterna, vi visar dig vad som ska göras. Vill du anmäla dig tillsammans med någon så att ni kan hjälpas åt under dagen så är det fullt möjligt med. Du kan anmäla dig till så mycket eller lite som du hinner och orkar!

Vi bjuder på fika till de som jobbar kortare pass och mat till alla som jobbar långa, så skriv även om du har några allergier vi behöver känna till. Till våra arbetare har vi även nyinköpta funktionärströjor med Sydkattens logga som ni gärna får låna. 

    Innan utställningen:

    Fredag 22/11 - Många behövs!

    Ungefärliga tider jag kan hjälpa till i hallen. Hjälp behövs hela dagen mellan kl 11:00 till 20:00:

    Lördag 23/11

    Jag kan hjälpa till med:

    Söndag 24/11

    Jag kan hjälpa till med:

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Före utställningen

    • Diverse administration
    • Marknadsföring
    • Sponsringsförfrågningar
    • Inköp m.m.
    • Monterbokningar
    • Ragga personal

    Fredag

    Tidigt på fredagen börjar vi bygga utställningen. Hallchefen börjar med att mäta upp och markerar var montrar och burar ska stå enligt ritningen. Sedan behövs ett 20-tal funktionärer (gärna fler) som göra iordning utställningshallen, ordna med burar och sätta i ordning bord och stolar. Parallellt så börjar vi även med att sätta upp skyltar, packa upp priser, ställa i ordning i entré och incheckning, dekorera, packa upp lotteriet, hämta domare på flyget, fylla på sprayflaskor, placera ut sponsorgåvor och mycket mer. När allt är klart så numreras alla utställningsburar enlig redan gjord burplan. 
     
    Det är under fredagen som hela utställningen byggs upp och förbereds inför helgen. Det kommer finnas funktionärer på plats som jobbar med olika saker i hallen från tidig morgon till sen kväll. Även om du bara har möjlighet att hjälpa till en stund på eftermiddagen efter ditt vanliga jobb så är det uppskattat. De som hjälper till under fredagen får även lov att klä sin utställningsbur då, så har man det förberett och klart inför lördagens show. 
    Burbygget

    Till det lite tyngre arbetet med att lyfta fram burar brukar vi hyra in ett utomstående gäng starka män och kvinnor. På så sätt avlastar vi våra egna funktionärer lite med det allra tyngsta arbetet, och burarna kommer upp snabbt och effektivt så att vi kan fokusera på allt runtomkring. 

    Lördag & Söndag morgon

    Incheckningen startar tidigt, och då behöver vi några morgonpigga funktionärer som kan hjälpa till att kontrollera vaccinationer och checka in alla anmälda katter. Under tiden ställer även andra funktionärer i ordning det sista i hallen innan utställningen startar.

    De som jobbar under morgonen bjuder vi självklart på god frukost!

    Lördag & söndag under utställningen

    Under utställningsdagarna behövs många funktionärer som bland annat arbetar i:

    • entré och incheckning
    • information
    • lotteri
    • gosedjursbedömning
    • sekretariat
    • panelerna (torka bord mm.)
    • prisrum

    Det finns alltid en ansvarig funktionär per arbetsstation som arbetar under hela dagen. Övriga funktionärer kan ha ett (eller flera) schemalagda pass under dagen. Städpersonal hyr vi in av mässan, så du kommer inte behöva tvätta toaletter eller liknande. 

    De flesta av våra funktionärer ställer också ut sin katt och det är såklart fullt möjligt att kombinera detta. Man får helt enkelt stämma av med varandra och gå ifrån sitt pass när det är dags att visa upp katten. Om du kan tänka dig att jobba under större delen av dagen, i exempelvis prisrum eller annan platsbestämd station, så ser vi till att sätta upp din bur där med så att du har den nära under hela dagen.

    Domarassistenter

    Under båda utställningsdagarna behövs minst en assistent till varje domare som hjälper till att städa burar, torka bord och se till att domaren får fram alla de katter som ska dömas under dagen. Assistenterna är även de som visar upp katterna i Best in Show-panelerna under slutet av dagen. 

    Den som är intresserad av att vara assistent kontaktar vår assistentansvarige Malin Holgersson direkt på Wildathearts@hotmail.com
    Prova på!
    Har du aldrig gått assistent tidigare, men är intresserad av att prova om det är något för dig? Hör av dig till Malin då med! Nya och duktiga assistenter behövs alltid. När du går för första gången får du gå hos en domare tillsammans med en annan erfaren assistent, som visar dig hur allt går till under dagen. Som tack för hjälpen och för att du vill lära dig bli assistent så bjuder vi på frukost, lunch och fika.

    Lördag kväll

    På lördagskvällen när utställarna gått hem ska alla tomma burar städas (dammsugas och sprayas med Vircon) så de är rena och fina till de nya utställarna kommer på söndagen. Nya lotteri- och panelvinster ska ställas i ordning, och biljettkassorna förberedas för morgondagen.

    När allt är klart numreras alla utställningsburarna om inför söndagens utställning.

    Söndag kväll

    På söndag kväll när utställningen stängt och utställarna gått hem börjar arbetet med att riva utställningen. Några funktionärer kör domarna till deras flyg. Allt material i lotteri, sekretariat, information, och prisrum ska packas ihop och köras iväg. Sedan ska alla skyltar plockas ner, burarna ska städas (dammsugas och torkas med Vircon), monteras ihop och lastas i containrar. Sen ska alla bord fällas ihop, stolar lastas på hög, allt skräp ska slängas och hela lokalen ska sopas så vi lämnar lokalen städad och fin.

    Vi är alla trötta efter en hektisk helg så det krävs minst 30 funktionärer till detta för att vi ska komma hem i rimlig tid – ju fler vi är desto snabbare går det!

    Jag vill hjälpa till!

    Visst vill du vara med och på ett eller annat sätt hjälpa till med vår utställning? Anmäl ditt intresse HÄR!